Monday, October 12, 2009

Promosi Gedung Kartun di Bagan Pinang: Ada yang lebh bernilai dari wang









PADA 9 Oktober, saya dan konco-konco berangkat ke Bagan Pinang untuk mempromosi Gedung Kartun
disamping membantu berkempen untuk calon PR menentang seorang calon yang rasuah dari sebuah parti korup. Kami berkemah
di ...markas di Teluk Kemang berhampiran Marina Resort.

Markas ini diusahakan dan dibangunkan oleh Chegu Bard bersama teamnya (salut kepada Chegu Bard).

Selama tiga jam berturut-turut orang ramai tidak putus-putus mengunjungi gerai kami, ada yang meminta tandatangan saya, ada yang meminta untuk bergambar dengan saya. Jawaban saya. boleh, tetapi bersyarat:

"Jika yang tempatan, mesti beri undi kepada calon PR, kalau yang datang dari luar, saya mahu mereka berjanji untuk membantu kempen PR". Kerana satu undi untuk BN, bererti satu undi untuk rasuah.

Jawapan yang saya dapat sangat jelas malah cukup mengharukan. Ada yang datang dari jauh; Kedah,
Terengganu, Kelantan, Johor, Melaka, Perak, Selangor, Pahang, Perlis malah dari Sabah dan Sarawak.

Sepasang makcik-pakcik memberitahu saya, sudah seminggu mereka menutup kedai makanan di kampung
di utara untuk bersama membantu calon PR.

Ada yang berkata mereka tidur dimana saja yang sempat, surau atau masjid atau MTD. Ada yang datang
menggendong anak yang masih kecil, ada yang kurang upaya dan berusaha datang walau kemampuan fizikal terbatas.

Saya lihat sorot mata dan bicara yang cukup jujur. Saya melihat ribuan hati sebening embun dan jiwa sekukuh waja. Mereka tidak mendapat sebarang ganjaran material malah terpaksa mengorbankan wang dan masa sendiri untuk membantu calon PR.

Apa mesej yang kita dapati? ADA YANG LEBIH BERNILAI DARI WANG. Mereka adalah wira-wira tak berdendang. Saya percaya kekuatan ghaib jiwa mereka adalah senjata ampuh yang menewaskan Umno/BN dalam siri-siri pilihanraya selama ini. Saya yakin Bagan Pinang akan berjaya dirampas.

Pada malam itu saya menandatangi otograf lebih 300 naskah Gedung Kartun dan lebih 20 helai T-Shirt.

Alhamdulillah, kutipan yang memberangsangkan dan bolehlah membantu membiayai operasi kami. sebuah syarikat kecil yang penuh dengan dugaan dan kesempitan.

Kami sampai di rumah kira-kira jam 3 pagi. Saya salut kepada konco-konco; Jonos, Ronasina, Naza, Israq dan Naza yang bertungkus lumus membantu, mereka adalah simbol tunjang Gedung Kartun

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin